Bloc

Per què plora el nostre fill?

Si té menys de 6 mesos:

Un lactant de pocs mesos sovint plora perquè té gana, son, o perquè té mal de panxa (els anomenats còlics dels lactant). Aquestes són les causes més freqüents. També pot plorar perquè està malalt o perquè els seus cuidadors estan tensos, inquiets. En aquets casos el lactant ho capta per la manera com se l’agafa, se’l mou, per com li parlen, perquè nota d’alguna manera una rigidesa, una fredor o una inquietud en el tracte rebut. Llavors ell també es posa inquiet i la manera que té per expressar-ho en aquesta edat és plorant.

Com es pot saber que el lactant plora perquè té gana?
Si plora per gana es nota perquè no es queda relaxat després de prendre el pit o el biberó, sinó que segueix buscant amb la boca, plora, està inquiet. Pot ser que es quedi una estona curta relaxat, però al cap de poca estona ja torna a voler menjar. Fa pocs pipis i, el que és més important, no guanya el pes adequat (al menys uns 120 a 150 grams per setmana).

Com es pot saber que el lactant plora perquè té mal de panxa?
Els mals de panxa tenen lloc entre la setmana de vida i els 3 mesos. El lactant s’inquieta i es neguiteja al cap d’una estona d’haver menjat, encongeix les cames i plora molest durant una bona estona. Això és més freqüent que passi durant la tarda i les primeres hores de la nit. Si s’agafa el nadó a coll i se’l passeja, se l’acarona, o se’l treu a passejar amb el cotxet, es calma més fàcilment. Fora d’aquestes estones de plor el nen/a es veu bé, menja bé i guanya pes correctament.

Com es pot saber que plora perquè està malalt?
En aquests casos el lactant té febre (38ºC o més temperatura rectal), té mal aspecte, plora amb poca força o de manera diferent de l’habitual, vomita, menja menys del que és habitual en ell, no guanya el pes… Els pares normalment noten que el bebè no està com sempre. En tots aquests casos cal consultar el seu pediatre habitual o un servei pediàtric d’urgències.

De 6 mesos a 1 any

A partir dels 3 a 4 mesos els lactants ja no ploren pels còlics. Pot ser que plori perquè té gana, perquè està malalt, perquè està incòmode per alguna roba molt ajustada… A partir del mig any els nens comencen a plorar davant de persones que no coneixen ja que es fa present el que s’anomena “angoixa davant l’estrany”: ja reconeix perfectament els seus pares i germans i es neguiteja davant persones estranyes per ell. També pot plorar al deixar-lo al llit per dormir si no se li ha ensenyat a adormir-se ell sol a la seva habitació. El mal d’orella (l’otitis) és una causa freqüent de plor i neguit en nens dels 6 mesos als 4 anys. Hi ha altres causes menys freqüents però greus que donen lloc a plor intens del lactant com la invaginació intestinal. Per tant, davant del dubte i preocupació dels pares cal consultar al seu pediatre o als serveis sanitaris.

Si el seu bebè té febre (38ºC o més de temperatura rectal), no guanya pes adequadament, plora de manera diferent de l’habitual o plora com si alguna cosa li fes mal cal consultar al pediatre.

Si el seu fill no té cap malaltia orgànica i segueix plorant molt, està neguitós, li costa dormir, etc, caldrà l’ajuda de professionals de la salut (pediatres, infermeres pediàtriques i psicòlegs infantils) per buscar-ne les causes i poder-lo tractar.

De 1 a 3 anys

Durant aquests anys els nens solen plorar quant estan malalts (febre, mal d’orella, faringitis…). També poden plorar davant d’ambients i persones desconegudes degut a l’angoixa que experimenten. Si el seu pediatre no detecta cap malaltia orgànica com a causa dels seus plors i el nen segueix inquiet de manera habitual, està tens, neguitós, caldrà l’ajuda de psicòlegs infantils per buscar les causes i poder-les tractar.

3 anys o més

A partir d’aquestes edats els motius del plor dels nens i nenes ja l’assemblem més als dels adults que acostumem a plorar quan estem tristos, quan estem deprimits, quan ens emocionem. També quan ens fa mal alguna part del cos i ens provoca dolor i malestar. Si el seu fill no té cap malaltia orgànica i segueix plorant molt, està neguitós, li costa dormir, caldrà l’ajuda de professionals de la salut (pediatres, infermeres pediàtriques i psicòlegs infantils) per buscar les causes i poder-les tractar.

Article extret de https://www.fundacioorienta.com/

El procés de familiarització a l’escola bressol

La familiarització significa la capacitat de fer familiar allò que en un inici no ho és, la capacitat d’adaptar-nos a una nova experiència i fer-la quotidiana.

El procés de familiarització s’inicia amb l’acompanyament de l’equip educatiu a cada infant i a la seva família durant el primer temps d’estada a l’escola bressol i fins que el nen/a es pugui sentir com a casa, és a dir, en un entorn segur i vinculat a les noves figures de referència.

Per un infant anar a l’escola suposa un canvi significatiu, ja que surt d’un entorn segur i conegut on es relaciona amb les persones amb les que ha establert els primers vincles i a les quals està aferrat, per entrar en una situació completament desconeguda. Aquesta relació d’aferrament de l’infant amb el seu cuidador primari, és la més important per al seu desenvolupament i és la que posarà els fonaments per a totes les relacions que l’infant desenvoluparà a través de la seva vida. Aquesta relació, si és l’adient, produeix seguretat, tranquil·litat, calma, consol i plaer, però l’amenaça de la pèrdua de la persona evoca una intensa ansietat en el nen/a.

Per tant, aquest inici escolar del petit/a, suposa una situació de separació tant per l’infant com per la família. L’equip educatiu doncs, està atent al procés que viu cada família aportant les eines necessàries en cada cas i entenent que als progenitros els hi cal temps per conèixer a l’equip que es fa càrrec de l’infant, per tal de poder-hi confiar plenament. Cada família reacciona d’una manera diferent podent sorgir sentiments diversos tant cap al propi fill/a, com cap a les mestres que desenvolupen la tasca educativa. Tots aquests sentiments són legítims i cal acompanyar-los i validar-los ja que són personals i únics i són fruit de la vivència d’aquests dies.

Pel que fa als infants, per aquells que per primera vegada s’incorporen a l’escola bressol comença una nova etapa, una etapa plena de noves possibilitats, de nous reptes, de noves sensacions, de nous aprenentatges… A l’escola bressol l’infant d’entrada es troba en un espai nou que no ha vist mai, amb nous adults de referència i nous companys, amb noves maneres d’actuar i rutines diferents… Per això li costarà un temps sentir-se segur, haurà d’anar agafant confiança poc a poc a les educadores, haurà d’aprendre a compartir afecte, joguines, etc. Tot això farà que durant una temporada el nen estigui una mica fora de lloc…

Les reaccions dels infants quan comencen la seva etapa a l’escola bressol poden ser múltiples i variades: alegria desbordant, agitació, activitat desenfrenada davant d’una situació nova… però també pot aparèixer plor intens, agressions, fortes actituds de rebuig o aferrament a les “seves coses” (motxilla, jersei…). També pot ser que hi hagi nens que passats els primers dies en que aparentment semblen tranquils (una setmana, un mes…) reaccionin amb plor i rebutgin la llar quan han pres consciència de la nova situació.

Pot ser també que a casa es mostrin diferents: que estiguin més tristos, enfadats, que no tinguin tanta gana, que els hi costi més dormir o es despertin a mitjanit quan abans no ho havien fet mai… Pot ser també que estiguin més cansats o que estiguin  més nerviosos, actius, etc…

Totes aquestes reaccions són legítimes i és bo que deixem que cada nen expressi els seus sentiments, tant si són de felicitat com si són de rebuig. La nostra tasca, tant de pares com d’educadores, és estar al seu costat acompanyant aquest procés amb la major tranquil·litat que sigui possible.

ÉS IMPORTANT:

– Que els nostres fills descobreixin que els podem ajudar a superar les dificultats, malgrat que no els hi podem estalviar.

– Que no posem temps al procés de familiarització. Cada nen te el seu ritme (pot trigar a  adaptar-se un dia, una setmana, un mes…).

– Que visquem la incorporació del nen a l’escola, amb la major normalitat i optimisme possibles. Que no la visquem amb por i neguit.

QUÈ PODEM FER ELS PARES PER FACILITAR EL PROCÉS DE FAMILIARITZACIÓ?

– No parlar mai de l’escola en termes negatius. Exemple del que no s’ha de fer: “si no et portes bé, et portaré a l’escola…”.

– Anar acomodant, en la mesura que sigui possible, els ritmes de son, hàbits, alimentació i petites rutines que seguiran a la llar.

– Ser respectuosos amb la seva incorporació progressiva sense forçar situacions.

– Procurar que els nens vinguin el més relaxats i tranquils possibles.

– Aclarir qualsevol dubte que tingueu amb la tutora.

– No enganyar als nens/es. Acomiadar-se cada dia i recordar-los que més tard els vindreu a buscar.

–No allargar excessivament els comiats a l’hora de deixar-los a l’escola.

Val a dir que tots els nens s’adapten a l’escola bressol i que només ens cal tenir paciència i confiança en que tot anirà bé !!!

Comença el nou curs!

Hola famílies!!

El passat dijous l’equip educatiu de l’escola bressol l’Alegria vam engegar màquines després de les vacances, i avui hem iniciat el curs amb els infants i les seves famílies.

Recordeu que aquesta setmana els nens i nenes vindran a l’escola durant una hora i mitja cada dia en l’horari que heu escollit. A partir del proper dilluns dia 12 de setembre el curs començarà oficialment en l’horari habitual.

Si teniu qualsevol dubte poseu-vos en contacte amb nosaltres per tal d’aclarir-lo.

Vinga, que això ja està en marxa!!

Llistat de sol·licituds amb puntuació provisional

Ja teniu publicades les llistes de sol·licituds amb puntuacions provisionals pel proper curs 2022-2023. Les llistes estan publicades a la web de l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts per any de naixement. A continuació teniu el link: https://svh.cat/municipi/per-temes/educacio/escoles-bressol-municipals-ebm/

Recordeu que a partir de demà s’obre un període de reclamacions que durarà fins al dia 9 de juny per totes aquelles famílies que ho necessitin.

El dia 10 de juny a les 18.00h (l’horari encara és provisional) es realitzarà el sorteig d’aquells grups on hi ha més sol·licituds que vacants. Aquest sorteig tindrà lloc a l’OME (Oficina Municipal d’Educació).

El risc de les pantalles abans dels 6 anys

Hola famílies!

Cada vegada més veiem infants molt petits ocupant el seu temps amb pantalles. Aquesta manera de funcionar perjudica seriosament el desenvolupament dels nens i nenes, sobretot en les primeres edats. Per això un grup d’experts i entitats han signat un manifest per alertar d’aquest problema.

A continuació us deixem el link de la notícia que explica quina és la situació i quines mesures hauríem de prendre com a adults.

https://www.ccma.cat/324/el-risc-de-les-pantalles-abans-dels-6-anys-com-evitar-que-shi-enganxin/noticia/3164319/

Comença la preinscripció!!

Del dia 9 fins al 20 de maig s’inicia la preinscripció escolar de primer cicle d’educació infantil pel proper curs 2022-2023. Si teniu intenció de portar el vostre fill/a a l’escola bressol municipal l’Alegria cal que tingueu presents aquestes dates.

La preincripció la podeu fer per via telemàtica o de manera presencial al SIAC (Servei integral d’Atenció Ciutadana) o a l’OME (Oficina Municipal d’Escolarització).

Teniu tota la informació al següent enllaç: https://ebalegria.wordpress.com/

Portes Obertes escola bressol l’Alegria

Famílies, aquest any les portes obertes es faran altre cop de manera presencial amb cita prèvia el proper dia 7 de maig (dissabte) al matí. Si voleu venir a visitar l’escola truqueu al telèfon de l’Alegria, 93 656 37 49 i concerteu una visita.

També podeu anar veient els vídeos que estan penjats al bloc al següent enllaç: https://ebalegria.wordpress.com/2020/05/18/portes-obertes-virtuals/ i així aneu fent boca

Us hi esperem!!