Bloc

L’adaptació a l’escola

QUÈ VOL DIR “ADAPTACIÓ”?

Donada la situació de confinament que hem viscut els darrers mesos, per causa de la Covid-19, molts infants han estat reclosos a casa només amb els seus familiars més propers. Alguns d’ells no han estat en contacte amb infants de la seva edat, ni han estat sense els seus pares en d’altres espais (amb els avis, tiets, cangurs…), ni han anat al parc o a l’escola… Aquesta situació ha contribuït positivament a fer que els infants es vinculin de manera més estreta als seus progenitors, han pogut gaudir de més estones amb els seus pares i mares que igual que ells estaven també a casa. Però, per altra banda, tornar a sortir “al món” ara, pot ser pels nens i nenes  desconcertant i fins i tot, en alguns casos, angoixant. A tot això cal sumar-li també la incorporació a l’escola bressol…

Pels nens que per primera vegada s’incorporen a l’escola bressol comença una nova etapa, una etapa plena de noves possibilitats, de nous reptes, de noves sensacions, de nous aprenentatges…

A l’escola bressol l’infant d’entrada es troba en un espai nou que no ha vist mai (o fa molt temps que no havia vist), amb nous adults de referència i nous companys, amb noves maneres d’actuar i rutines diferents… Per això li costarà un temps sentir-se segur, haurà d’anar agafant confiança poc a poc a les educadores, haurà d’aprendre a compartir afecte, joguines, etc.

Tot això farà que durant una temporada el nen estigui una mica fora de lloc…

Les reaccions dels infants quan comencen la seva etapa a l’escola bressol poden ser múltiples i variades: alegria desbordant, agitació, activitat desenfrenada davant d’una situació nova… però també pot aparèixer plor intens, agressions, fortes actituds de rebuig o aferrament a les “seves coses” (motxilla, jersei…). També pot ser que hi hagi nens que passats els primers dies en que aparentment semblen tranquils (una setmana, un mes…) reaccionin amb plor i rebutgin la llar quan han pres consciència de la nova situació.

Pot ser també que a casa es mostrin diferents: que estiguin més tristos, enfadats, que no tinguin tanta gana, que els hi costi més dormir o es despertin a mitjanit quan abans no ho havien fet mai… Pot ser també que estiguin més cansats o que estiguin  més nerviosos, actius, etc…

Totes aquestes reaccions són legítimes i és bo que deixem que cada nen expressi els seus sentiments, tant si són de felicitat com si són de rebuig. La nostra tasca, tant de pares com d’educadores, és estar al seu costat acompanyant aquest procés amb la major tranquil·litat que sigui possible.

D’aquest temps en diem PERÍODE D’ADAPTACIÓ. És a dir, es tracta del procés que viu el nen/a des que inicia la seva estada a l’escola bressol fins que es sent segur i feliç d’estar a l’escola.

ÉS IMPORTANT:

– Que els nostres fills descobreixin que els podem ajudar a superar les dificultats, malgrat que no els hi podem estalviar.

– Que no posem temps a l’adaptació. Cada nen te el seu ritme (pot trigar a  adaptar-se un dia, una setmana, un mes…).

– Que visquem la incorporació del nen a l’escola, amb la major normalitat i optimisme possibles. Que no la visquem amb por i neguit.

QUÈ PODEM FER ELS PARES PER FACILITAR EL PROCÉS D’ADAPTACIÓ?

– No parlar mai de l’escola en termes negatius. Exemple del que no s’ha de fer: “si no et portes bé, et portaré a l’escola…”.

– Anar acomodant, en la mesura que sigui possible, els ritmes de son, hàbits, alimentació i petites rutines que seguiran a la llar.

– Ser respectuosos amb la seva incorporació progressiva sense forçar situacions.

– Procurar que els nens vinguin el més relaxats i tranquils possibles.

– Aclarir qualsevol dubte que tingueu amb la tutora.

– No enganyar als nens/es. Acomiadar-se cada dia i recordar-los que més tard els vindreu a buscar.

–No allargar excessivament els comiats a l’hora de deixar-los a l’escola.

Val a dir que tots els nens s’adapten a l’escola bressol i que només ens cal tenir paciència i confiança en que tot anirà bé !!!

Organització del curs 2020/21

Hola famílies!!

Iniciem el curs 2020-2021 amb moltes ganes i amb nous reptes que de ben segur que ens faran créixer en molts aspectes.

A continuació us deixem un document que hem elaborat per vosaltres, per tal de que estigueu al cas de la nova organització per aquest curs, donada la situació actual de covid.

Recordeu que el període d’adaptació comença el dia 7 de setembre i que a partir del dia 14 l’escola farà l’horari habitual: de 9h a 12h i de 15h a 17h. A més podreu disposar del servei d’acollida si el necessiteu (de 8.00h a 9.00h) i de menjador (de 12.00h a 15.00h).

Us esperem ben aviat!!

Llista ordenada d’alumnes admesos

Bon dia famílies.

a continuació us deixem la llista ordenada d’alumnes admesos a l’escola bressol municipal l’Alegria pel curs 2020-2021.

Recordeu que el període de matriculació és del 10 al 16 de juliol. Quan descarregueu la llista d’alumnes admesos, veureu que a continuació se us explica com fer la matrícula pel curs 2020-2021. Igualment, si teniu qualsevol dubte us podeu posar en contacte amb nosaltres per telèfon o mitjançant les xarxes socials (Instagram i bloc).

BON ESTIU!

Hola famílies, aquest curs ja s’ha acabat i tot i que ha estat una mica atípic, donada la crisi del Coronavirus, volem despedir-nos amb un vídeo molt especial que hem preparat per vosaltres!!

Una abraçada i gaudiu de l’estiu amb els vostres infants!!

Puntuacions provisionals un cop fetes les reclamacions

Benvolgudes famílies,

A continuació us adjuntem el llistat de puntuacions provisionals pel curs 2020-2021, de l’escola bressol municipal l’Alegria, un cop fetes les reclamacions.


Atès que l’oferta total de vacants de les escoles bressol municipals estan subjectes a les indicacions del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i atès que encara no disposem d’aquesta informació oficial, us informem que les dates del calendari de preinscripció que estaven previstes a partir de demà dia 12 de juny de 2020, inclòs, queden ajornades.

Les noves dates de sorteig (si és necessari), de publicació de la llista ordenada definitiva (alumnes admesos) i de formalització de matrícula s’informaran per la web de l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts o per la web de l’escola.

Un repte cada setmana

REPTE 7

Hola a tots i a totes!

En aquesta ocasió us proposem un repte curiós, que té a veure amb la llum i la foscor… Construirem un petit projector amb diferents materials: gots de plàstic foradats del cul o tubs del rotlle del paper higiènic, paper film transparent, una llanterna i rotuladors per dibuixar i gomes elàstiques.

Amb l’ajuda dels rotuladors, farem dibuixos al paper film que haurem posat al cul del got i subjectat amb una goma elàstica. Seguidament apagarem el llum i amb la llanterna il·luminarem el got o el tub de cartró i veurem què passa…

Què ha passat?

Es veu la imatge reflectida a la paret? És gran o és petita?

I si acosto el tub a la paret què passa? Es fa gran o petita la imatge? I si em tiro enrere?

Vinga, ja podeu fer les vostres investigacions!!

L'inici a l'escola dels grans

Per molts nens i nenes de la nostra escola bressol aquest curs ha estat l’últim que han passat amb nosaltres. A partir del proper setembre aquests infants que tenen 3 anys, o estan a punt de fer-los, comencen una experiència nova en una altra escola, “l’escola dels grans”. Des de l’escola bressol l’Alegria us volem ajudar a que aquest pas es faci de la millor manera possible.

Per una banda, cal tenir en compte que l’adaptació de cada infant a P3 anirà lligada a les experiències prèvies que ha tingut cada nen i com les ha afrontat. En general, els nens i nenes que han anat a l’escola bressol viuran aquest pas amb menys dificultats que els nens que no han anat a cap llar d’infants. Tot i així ells passaran de ser els grans a ser els més petits de la nova escola i això implica un canvi de rols. Es trobaran en una comunitat més gran, amb més nens i més mestres, en un edifici més ampli… on s’hauran d’establir noves relacions amb nous companys, etc. També és un avantatge que a la nova escola hi vagin altres nens que ja han compartit amb l’infant la primera etapa de l’educació infantil, ja que això facilitarà que es trobin acompanyats de persones conegudes que li propicien seguretat, en aquest procés.

Tot i ser una comunitat gran, vosaltres els pares, heu de vetllar perquè el nen/nena senti que forma part d’un petit nucli que el protegeix (el de la família i la mestra). Cal que es trobi un ambient càlid i protector, on sempre pugui expressar tot allò que sent, sobretot els primers dies (ja que es barrejaran  sentiments de tota mena). Heu de mostrar-li a l’infant seguretat i comprensió, que vegi que us sentiu contents dels seus esforços.

Per vosaltres, pares i mares, també és un canvi… els vostres fills es fan grans i gairebé us ha passat sense adonar-vos. L’escola “de P3” no és tan petita com la llar d’infants però això no vol dir que no sigui acollidora. Com a pares, caldrà també que expresseu a la mestra del vostre fill/filla tots els dubtes que us generi la nova situació, les pors i inseguretats que sorgeixin en el dia a dia. Un dels indicadors d’èxit dels vostres fills a l’escola d’infantil i primària és, entre d’altres, l’entesa entre la família i l’escola, per això és bàsic que cuideu aquesta relació i feu que es vagi consolidant amb el temps. De ben segur que el vostres fills us ho agrairan.

Només ens queda desitjar-vos molta sort i que us agafeu aquesta nova etapa amb empenta i entusiasme, ja que igual que l’etapa que heu viscut, aquest també és un període ple de nous reptes que cal que gaudiu amb optimisme!!!

                                                    L’equip de l’escola bressol l’Alegria