Bloc

La parella després del primer fill

“Tenir un fill et canvia la vida”.

Aquesta frase no deixa de ser un tòpic però és ben certa. El fet de tenir una criatura fa que la teva vida es ressituï i que la teva relació de parella es reorganitzi. Això pot arribar a desembocar en una crisi de parella si no la cuidem.

Quan neix el teu primer fill/a, aquest passa  a ser el centre d’atenció de tothom i la resta de coses van quedant en un segon terme. En aquest moment no ens queda més remei que reformular la relació de parella ja que inevitablement canvia el temps que li dediquem a l’altre, la convivència, la sexualitat… i fins i tot les relacions amb tercers també varien.

Què ens passa?

La mare inicia un procés de canvi a nivell psicològic i corporal, que comença amb l’embaràs i continua després del part. Les hormones capgiren sovint el seu estat d’ànim a banda que la responsabilitat de tenir un infant petit en els seus braços la pot aclaparar.

Per altra banda, el pare ( o la mare no gestant, en cas de parelles homosexuals) passa a un segon pla ja que la mare passa la major part del temps amb el nadó i pot sentir que no rep l’atenció d’abans o que no sap massa bé com ajudar, quin és el seu paper…

A més cal afegir l’efecte “cansament” d’ambdós: nits sense dormir o dormint poc, més feina, manca de temps per parlar amb la parella, etc.

A tot això se li suma el dol per la pèrdua de la vida anterior, per la pèrdua de la vida que es feia abans com a parella, amb els amics…

És molt probable que en aquesta situació puguin sorgir discussions o malentesos…

Què podem fer per millorar aquesta situació?

  • Preparar-se: Parleu abans de que neixi de com ho fareu, com us organitzareu (si algú de la família us ajudarà en la criança, qui farà el menjar els primers dies, la neteja…). Hi haurà coses que no les podreu preveure i haureu d’improvisar… però hi haurà altres qüestions que les podeu deixar parlades. Això us ajudarà.
  • Informeu-vos sobre el que implica l’embaràs, el part, la lactància… en relació als canvis que afecten a la mare gestant. Si esteu informats després no us vindrà de nou i podreu entendre el que va succeint dia a dia.
  • Plantegeu-vos-ho com un repte de família. Es tracta d’una etapa que anirà passant mica en mica, tot i que cal preveure que durant els tres primers anys de l’infant sobretot, tindreu més feina!!
  • Parleu molt entre vosaltres i intenteu viure els canvis en positiu. Els canvis són inevitables, per tant procureu ser sincers amb l’altre i verbalitzeu tot el que us preocupa. Les solucions arriben més ràpidament si les busquem entre dos o almenys compartim junts la càrrega.
  • Busqueu moments per estar amb la parella. Encara que es tracti d’una petita estona, està bé cuidar-ho. Mireu alguna pel·lícula junts, aneu a prendre un cafè mentre el nadó es queda amb l’avi o l’àvia… Possiblement la vida sexual es vegi alterada però això no vol dir que no us pugueu mostrar afecte. Busqueu el contacte, digueu-li a la vostra parella que l’estimeu… Passats uns mesos segurament podreu reprendre la vostra vida sexual on la vàreu deixar. Ànims!!
  • Organitzeu-vos per tenir cadascun un espai per fer allò que us agrada. Quedar amb els amics, fer esport, fer-vos un massatge…

El fet de tenir un fill és un moment màgic, segur que no viureu res semblant… Per altra banda és esgotador, sobretot els primers mesos. Cuideu-vos i cuideu a l’altre i ja veureu que després fins i tot ho recordareu amb nostàlgia.

La caixa de cançons

Als infants els agrada molt la música i sovint volen cantar les cançons que diàriament senten a l’escola i a casa. Una manera de fer-ho més màgic i interactiu, pels infants més petits, és confeccionar a casa una caixa de cançons. Nosaltres a l’escola en tenim fetes unes quantes i és un recurs que agrada molt als nens i nenes.

Com ho heu de fer? Doncs ho podeu fer de dues maneres:

Caixes amb elements a dintre

Si voleu fer aquesta modalitat us caldrà anar a buscar caixetes petites i diferents a algun lloc. Un cop les tingueu, poseu a dintre de cadascuna algun element característic que simbolitzi la cançó. Per exemple: si voleu cantar “Cargol treu banya” doncs hi haureu de posar una closca de cargol, o si voleu cantar “La lluna i la pruna” doncs podeu posar-hi la lluna, o un ninot petit amb faldilla i un mocador al cap per representar la canço de “La castanyera”….

Podeu pensar en infinitats de cançons i diferents objectes per posar-hi a dintre.

Als nens i nenes els hi agrada molt endevinar que s’hi amaga a dintre… i quan ho feu vàries vegades veureu que seran capaços d’identificar la cançó només veient la caixa.

Objectes de feltre

L’altra modalitat consisteix en fer amb feltre el que volgueu representar de cada cançó. Podeu posar-los tots a dintre d’una caixa i anar-los traient d’un en un.

També podeu confeccionar un guà de feltre per vosaltres i un altre per l’infant per tal d’enganxar les imatges de feltre on prèviament hi haureu posat un tros de “velcro” adhesiu. Així l’infant podrà tenir la cançó a la mà!!

Animeu-vos, els vostres fills i filles us ho agrairan!!

Preinscripció escolar

Del 10 al 21 de maig ja podeu fer la preinscripció a l’escola bressol pel curs 2021-2022.

Enguany la preinscripció es farà per via telemàtica preferentment, tot i així per aquelles persones que tinguin dificultats o vulguin fer la preinscripció presencialment poden adreçar-se al SIAC amb cita prèvia. En el següent enllaç teniu tota la infomació necessària:

Repte 11

FEM RAMPES!!

El repte que us proposem a continuació és ben senzill. Per realitzar-lo caldrà que busqueu materials que us serveixin de rampes. És a dir, bases amb forma de pendent. Podeu utilitzar diferents materials i també podeu jugar amb les diferents pendents (més, o menys inclinades) o amb els diferents materials amb els que podeu folrar les rampes perquè facin fricció i costi més de fer lliscar els objectes. Aquí us deixem una proposta de bases inclinades que podeu utilitzar:

També us caldrà material per fer rodolar per les rampes. Podeu buscar materials que llisquin per la rampa i d’altres que no ho facin.

Pels infants més grans podeu deixar que ells busquin tot el material per fer el repte i així els ajudem a fer-se preguntes i a buscar hipòtesis. Algunes de les preguntes que podeu fer als infants per tal que investiguin són:

Quins objectes cauran rodant per la pendent? I quins no?

Si inclinem més la rampa què passa amb els objectes? Van més ràpid o més a poc a poc?

Què passa si les rampes no són llises, com llisquen els materials?

Proveu-ho i ja veureu el resultat!!

L'Adquisició del llenguatge

El llenguatge és la capacitat de poder comunicar als altres els nostres pensaments o sentiments. L’infant comença a dir les primeres paraules de ben petit, a partir de l’any o l’any i mig, tot i que val a dir que ell s’ha estat comunicant amb nosaltres, sobretot amb la mare, des del moment del naixement (o inclús dintre de l’úter ja tenia certa connexió amb ella). La seva comunicació ha estat bàsicament gestual, amb mirades, etc… que els seus progenitors han sabut interpretar molt bé.

Cada nen és únic a l’hora d’adquirir el vocabulari, és a dir, cada nen fa el seu procés i en aquest sentit cal que respectem de cada infant el seu ritme, els seus progressos i interessos i que deixem de banda les comparacions amb d’altres nens o amb els germans que han fet processos diferents. Tots els nens acabaran parlant i només cal que els hi deixem assolir aquesta fita i els hi donem el temps necessari. És ben cert però, que com més parlem amb ells, més aviat seran capaços d’estructurar el seu pensament i de posar paraules a allò que volen expressar.

En aquest sentit hi ha estratègies per estimular la comunicació verbal del nen. Aquí us n’expliquem algunes:

. Cal que parleu al vostre nadó des del primer dia: Hi ha molts moments del dia en que podem aprofitar per fer-ho (en els canvis de bolquers, a l’hora de menjar, etc). El nadó així s’acostumarà al so de les paraules i hi pararà atenció.

. Cal que mirem als nadons mantenint un contacte visual:  per una banda perquè per comunicar-nos hem de veure que l’altre ens para atenció, i per una altra banda, els hem de mirar a la cara perquè ells es fixin en els moviments que fem a l’hora d’articular determinades paraules per tal de que ho puguin imitar.

. Contestar als sons que produeix quan és un nadó, ja que això l’estimula a seguir produint més missatges.

. A partir dels 10 o 12 mesos aproximadament, ja podem començar a llegir-los llibres d’imatges durant una petita estona. Explicant-li que és cada cosa (“això és un gos, això un gat…”) i si és possible que les imatges siguin reals (fotografies), que no siguin dibuixos perquè a ells els hi costarà més entendre el que els hi estem ensenyant.

. A partir de l’edat en que el nen ja comença a ser més a autònom (ja camina sol, etc.) comença a tenir més capacitat de comprensió. És un bon moment per fer-li encàrrecs perquè vagi ampliant vocabulari i hagi de fer l’esforç d’entendre el que li estan dient. Encàrrecs com: “saps on és la nina? La vas a buscar a l’habitació?”.

. No li faciliteu les coses quan el nen s’acostumi a assenyalar i no s’esforci per dir-ho verbalment perquè llavors ja no li caldrà parlar per aconseguir el que vol.

. Cal cuidar la qualitat del llenguatge que utilitzem i el to amb el que diem les coses.  Per començar no hem d’imitar el llenguatge del nen ni reduir les paraules adultes a paraules infantils com “guau, guau” per dir “gos” per exemple. Si fem això el nen es pensarà que aquest és el nom que tenen aquestes coses i les anomenarà així.

. La correcció de la parla del nen ha de ser positiva (no hem de ridiculitzar-lo quan diu alguna cosa incorrecta).

. És millor utilitzar poc els imperatius i les negacions pel desenvolupament del llenguatge. L’ús dels imperatius talla la conversa, és a dir, si a un nen li diem “calla” o “estigues quiet”… això no li dona peu a estructurar una resposta perquè no n’hi ha cap de possible. És millor dir “¿que et sembla si…?” o “vols …?”.

. Podem contestar a les seves preguntes amb respostes indirectes. Per exemple: si un nen pregunta “vindrà la iaia aquesta tarda?” podem respondre “no” o podem respondre “ha trucat i ha dit que avui anava al metge i que vindrà demà”. Això fa que el nen hagi de pensar i buscar ell la conclusió, amb el que estarà aprenent a deduir, raonar, fer associacions internes…

. Cal que els pares fomenteu el diàleg a casa, que els hi feu preguntes com: “com ha anat a l’escola?” “avui has menjat cigrons?” .

. I el més important: els nens necessiten interlocutors a qui dirigir els missatges, cal que hi sigueu presents, que estigueu estones parlant amb ells i posant paraules a allò que fan encara que ells no parlin (per exemple: ara farem una torre de fustes i després si vols la podem llençar…”),  que compartiu els àpats junts (per exemple el sopar) sense la televisió per propiciar el diàleg, etc.

Idees per Sant Jordi

A la nostra escola bressol l’època de Sant jordi es viu amb molta intensitat… Els infants se saben el conte molt bé i els hi agrada representar-lo i jugar-hi simbolitzant els personatges. Per això al rebedor hi tenim un munt de material per tal de que s’endinsin en els personatges: hi ha corones, barrets de princeses, espases i escuts, roses de paper, cavalls i fins i tot un drac que vola per damunt dels caps…

Avui doncs, el que us proposem són algunes idees per fer el material de Sant Jordi…

Per fer el cap del drac us caldrà: una caixa de sabates, una cartolina de color blanc i una de negra per fer els ulls, cola, oueres de cartró, pinzells i pintura vermella i verda. I si voleu, una goma per tal de que el casc s’aguanti.

Si voleu fer corones i barrets de princesa necessitareu: Goma eva de colors, mocadors de colors, velcro adhesiu i tisores per retallar.

Si el que voleu fer són cavalls us cal un mitjó fosc, paper de diari per posar-lo a dintre, feltre blanc i negre per fer els ulls, cartró per fer les orelles, un pal petit i retolador gruixut negre per acabar de dibuixar-li la cara.

També podeu fer escuts i espases amb goma eva i cola. O roses amb paper de seda vermell, filferro i cinta aillant verda…

Aprofitem per desitjar-vos una bona diada a tots i totes!!!!

Repte 10

La proposta d’avui és força senzilla.

Es tracta d’exercitar la part manipulativa i la identificació d’objectes.

El material que necessitareu és el següent: un recipient prou gran per amagar-hi objectes, sorra per omplir-lo tot, objectes que tingueu per casa i targetes amb les fotografies dels objectes que heu amagat.

El repte consisiteix en trobar uns objectes que estan amagats a dins d’un recipient ple de sorra utilitzant el tacte i un cop trobats identificar quina és la targeta que li correspon. També podeu fer-ho d’una altra manera: donar una targeta a l’infant i demanar-li que trobi només aquell objecte.

Es tracta d’una activitat molt senzilla però alhora molt divertida… ja ho veureu!!

La Lectura de contes als més petits de la casa

L’article que avui us volem mostrar parla de la importància de la lectura amb els infants de 0 a 3 anys i dels beneficis que aporta als més petits. També analitzarem algunes recomanacions que ajudaran als infants a anar adquirint un bon hàbit lector.

De vegades es té la falsa creença que els més petits no han de mirar contes perquè no saben llegir i no entenen el que hi diu. Però res més lluny de la realitat ja que de contes n’hi ha de moltes maneres: n’hi ha de tous per nadons, hi ha contes per posar a la banyera, n’hi ha de cartró amb solapes per aixecar, n’hi ha d’imatges reals per mirar, n’hi ha que fan sons, n’hi ha que expliquen històries curtes (com els contes tradicionals)… La varietat és molt àmplia i només hem de saber què li pot interessar al nostre fill/a, què és capaç d’entendre, oferir-li i acompanyar-lo en el procés.

Llegir contes (és a dir, mirar contes) és una font d’aprenentatge molt rica i completa, ja que:

  • Desenvolupa la comunicació oral, ajuda a adquirir vocabulari nou i millora la comprensió.
  • Millora la capacitat d’escolta i atenció.
  • Afavoreix la imaginació, la creativitat i la gestió d’emocions.
  • Ajuda a comprendre el món que ens envolta.
  • A la llarga desperta l’interès per la lectura i en fomenta l’hàbit.
  • Afavoreix l’empatia.
  • És una manera de prevenir malalties neurodegeneratives com l’Alzheimer.

Algunes recomanacions:

  • Seria bo que els infants veiessin als seus pares i mares llegir (el diari, un llibre… llegir del mòbil no val!!). Els infants aprenen per imitació i si us ho veuen fer, ells també ho faran.
  • Cada vegada que hi ha una data assenyalada (aniversari, reis…) hauríeu d’incloure un conte com a regal per tal d’anar ampliant la vostra biblioteca.
  • Aneu de tant en tant a la biblioteca, allà hi ha un munt de contes per triar, a banda que sovint fan activitats pels infants.
  • Pels més petits trieu contes que tinguin pàgines dures per tal de que puguin passar els fulls ells sols, amb poques imatges o contes que ofereixin altres experiències sensorials (no només la visual), és a dir, que tinguin diferents textures, o facin sorolls, etc.
  • Quan els nens i nenes ja són una mica més grans busqueu llibres que puguin cridar la seva atenció, contes amb els que es puguin identificar: d’animals, d’hàbits i rutines, de nens de la mateixa edat… o comenceu a introduir contes tradicionals… El més important és que es tracti d’històries curtes.
  • També estaria bé que detecteu quins són els seus interessos i busqueu llibres en relació a això. Per exemple: si volen saber més sobre la Festa Major i els gegants, o sobre dinosaures, o els transports…
  • Converseu amb ells/elles resolent els dubtes que puguin tenir en relació als contes que llegeixin. D’aquesta manera s’aniran fent un “mapa mental” de com funciona el món que ens envolta.

Tots aquests consells us ajudaran a iniciar al vostre fill/a en el gust per la lectura. Estigueu amb ells durant el procés i gaudiu cada dia dels nous descobriments que van fent.