Bloc

El procés de familiarització a l’escola bressol

La familiarització significa la capacitat de fer familiar allò que en un inici no ho és, la capacitat d’adaptar-nos a una nova experiència i fer-la quotidiana.

El procés de familiarització s’inicia amb l’acompanyament de l’equip educatiu a cada infant i a la seva família durant el primer temps d’estada a l’escola bressol i fins que el nen/a es pugui sentir com a casa, és a dir, en un entorn segur i vinculat a les noves figures de referència.

Per un infant anar a l’escola suposa un canvi significatiu, ja que surt d’un entorn segur i conegut on es relaciona amb les persones amb les que ha establert els primers vincles i a les quals està aferrat, per entrar en una situació completament desconeguda. Aquesta relació d’aferrament de l’infant amb el seu cuidador primari, és la més important per al seu desenvolupament i és la que posarà els fonaments per a totes les relacions que l’infant desenvoluparà a través de la seva vida. Aquesta relació, si és l’adient, produeix seguretat, tranquil·litat, calma, consol i plaer, però l’amenaça de la pèrdua de la persona evoca una intensa ansietat en el nen/a.

Per tant, aquest inici escolar del petit/a, suposa una situació de separació tant per l’infant com per la família. L’equip educatiu doncs, està atent al procés que viu cada família aportant les eines necessàries en cada cas i entenent que als progenitros els hi cal temps per conèixer a l’equip que es fa càrrec de l’infant, per tal de poder-hi confiar plenament. Cada família reacciona d’una manera diferent podent sorgir sentiments diversos tant cap al propi fill/a, com cap a les mestres que desenvolupen la tasca educativa. Tots aquests sentiments són legítims i cal acompanyar-los i validar-los ja que són personals i únics i són fruit de la vivència d’aquests dies.

Pel que fa als infants, per aquells que per primera vegada s’incorporen a l’escola bressol comença una nova etapa, una etapa plena de noves possibilitats, de nous reptes, de noves sensacions, de nous aprenentatges… A l’escola bressol l’infant d’entrada es troba en un espai nou que no ha vist mai (o fa molt temps que no havia vist), amb nous adults de referència i nous companys, amb noves maneres d’actuar i rutines diferents… Per això li costarà un temps sentir-se segur, haurà d’anar agafant confiança poc a poc a les educadores, haurà d’aprendre a compartir afecte, joguines, etc. Tot això farà que durant una temporada el nen estigui una mica fora de lloc…

Les reaccions dels infants quan comencen la seva etapa a l’escola bressol poden ser múltiples i variades: alegria desbordant, agitació, activitat desenfrenada davant d’una situació nova… però també pot aparèixer plor intens, agressions, fortes actituds de rebuig o aferrament a les “seves coses” (motxilla, jersei…). També pot ser que hi hagi nens que passats els primers dies en que aparentment semblen tranquils (una setmana, un mes…) reaccionin amb plor i rebutgin la llar quan han pres consciència de la nova situació.

Pot ser també que a casa es mostrin diferents: que estiguin més tristos, enfadats, que no tinguin tanta gana, que els hi costi més dormir o es despertin a mitjanit quan abans no ho havien fet mai… Pot ser també que estiguin més cansats o que estiguin  més nerviosos, actius, etc…

Totes aquestes reaccions són legítimes i és bo que deixem que cada nen expressi els seus sentiments, tant si són de felicitat com si són de rebuig. La nostra tasca, tant de pares com d’educadores, és estar al seu costat acompanyant aquest procés amb la major tranquil·litat que sigui possible.

ÉS IMPORTANT:

– Que els nostres fills descobreixin que els podem ajudar a superar les dificultats, malgrat que no els hi podem estalviar.

– Que no posem temps al procés de familiarització. Cada nen te el seu ritme (pot trigar a  adaptar-se un dia, una setmana, un mes…).

– Que visquem la incorporació del nen a l’escola, amb la major normalitat i optimisme possibles. Que no la visquem amb por i neguit.

QUÈ PODEM FER ELS PARES PER FACILITAR EL PROCÉS DE FAMILIARITZACIÓ?

– No parlar mai de l’escola en termes negatius. Exemple del que no s’ha de fer: “si no et portes bé, et portaré a l’escola…”.

– Anar acomodant, en la mesura que sigui possible, els ritmes de son, hàbits, alimentació i petites rutines que seguiran a la llar.

– Ser respectuosos amb la seva incorporació progressiva sense forçar situacions.

– Procurar que els nens vinguin el més relaxats i tranquils possibles.

– Aclarir qualsevol dubte que tingueu amb la tutora.

– No enganyar als nens/es. Acomiadar-se cada dia i recordar-los que més tard els vindreu a buscar.

–No allargar excessivament els comiats a l’hora de deixar-los a l’escola.

Val a dir que tots els nens s’adapten a l’escola bressol i que només ens cal tenir paciència i confiança en que tot anirà bé !!!

Ja tornem a ser aquí!!

Hola famílies!!

Avui iniciem el nou curs 2021-2022 a l’escola bressol l’Alegria després d’aquest període de vacances.

El nou curs començarà oficialment el dia 13 de setembre en l’horari habitual (de 9.00h a 12.00h i de 15.00h a 17.00h), tot i que les famílies que heu matriculat als infants iniciareu el procés d’adaptació a partir del dia 7 en l’horari que us hagiu apuntat.

Si teniu qualsevol dubte poseu-vos en contacte amb nosaltres per tal d’aclarir-lo.

Ens veiem ben aviat !!

L'inici a l'escola dels grans

Per molts nens i nenes de la nostra escola bressol aquest curs ha estat l’últim que han passat amb nosaltres. A partir del proper setembre aquests infants que tenen 3 anys, o estan a punt de fer-los, comencen una experiència nova en una altra escola, “l’escola dels grans”. Des de l’escola bressol l’Alegria us volem ajudar a que aquest pas es faci de la millor manera possible.

Per una banda, cal tenir en compte que l’adaptació de cada infant a P3 anirà lligada a les experiències prèvies que ha tingut cada nen i com les ha afrontat. En general, els nens i nenes que han anat a l’escola bressol viuran aquest pas amb menys dificultats que els nens que no han anat a cap llar d’infants. Tot i així ells passaran de ser els grans a ser els més petits de la nova escola i això implica un canvi de rols. Es trobaran en una comunitat més gran, amb més nens i més mestres, en un edifici més ampli… on s’hauran d’establir noves relacions amb nous companys, etc. També és un avantatge que a la nova escola hi vagin altres nens que ja han compartit amb l’infant la primera etapa de l’educació infantil, ja que això facilitarà que es trobin acompanyats de persones conegudes que li propicien seguretat, en aquest procés.

Tot i ser una comunitat gran, vosaltres els pares, heu de vetllar perquè el nen/nena senti que forma part d’un petit nucli que el protegeix (el de la família i la mestra). Cal que es trobi un ambient càlid i protector, on sempre pugui expressar tot allò que sent, sobretot els primers dies (ja que es barrejaran  sentiments de tota mena). Heu de mostrar-li a l’infant seguretat i comprensió, que vegi que us sentiu contents dels seus esforços.

Per vosaltres, pares i mares, també és un canvi… els vostres fills es fan grans i gairebé us ha passat sense adonar-vos. L’escola “de P3” no és tan petita com la llar d’infants però això no vol dir que no sigui acollidora. Com a pares, caldrà també que expresseu a la mestra del vostre fill/filla tots els dubtes que us generi la nova situació, les pors i inseguretats que sorgeixin en el dia a dia. Un dels indicadors d’èxit dels vostres fills a l’escola d’infantil i primària és, entre d’altres, l’entesa entre la família i l’escola, per això és bàsic que cuideu aquesta relació i feu que es vagi consolidant amb el temps. De ben segur que el vostres fills us ho agrairan.

Només ens queda desitjar-vos molta sort i que us agafeu aquesta nova etapa amb empenta i entusiasme, ja que igual que l’etapa que heu viscut, aquest també és un període ple de nous reptes que cal que gaudiu amb optimisme!!!

                                                    L’equip de l’escola bressol l’Alegria

Repte 12

OMBRES XINESES

Com aneu de temps? Voleu fer un teatre d’ombres xineses molt senzill?

Només necessiteu el següent material: Una caixa de cartró, paper d’embalar de color blanc (per fer la pantalla), cartolina de color negra per fer les titelles, pals depresors per aguantar les figures i una llanterna o un focus per iluminar-ho.

És ben fàcil, oi?

Si encara ho voleu més fàcil, podeu penjar un llençol amb un cordill i amb un focus ja podeu fer ombres!!

Llistes definitives pel curs 21/22

Hola famílies!

A continuació us deixem les llistes ordenades definitives dels infants que han fet la preinscripció pel curs 21/22. En aquests llistats està indicat també com fer la matrícula durant els dies 16 al 22 de juny (l’haureu de fer igual que vau fer la preincripció, o al SIAC o al registre electrònic)

Us adjuntem també el full de matrícula per si ho necessiteu.

També hi trobareu la llista d’espera per ordre de resultat del sorteig que es va celebrar el dia 10 de juny.

La parella després del primer fill

“Tenir un fill et canvia la vida”.

Aquesta frase no deixa de ser un tòpic però és ben certa. El fet de tenir una criatura fa que la teva vida es ressituï i que la teva relació de parella es reorganitzi. Això pot arribar a desembocar en una crisi de parella si no la cuidem.

Quan neix el teu primer fill/a, aquest passa  a ser el centre d’atenció de tothom i la resta de coses van quedant en un segon terme. En aquest moment no ens queda més remei que reformular la relació de parella ja que inevitablement canvia el temps que li dediquem a l’altre, la convivència, la sexualitat… i fins i tot les relacions amb tercers també varien.

Què ens passa?

La mare inicia un procés de canvi a nivell psicològic i corporal, que comença amb l’embaràs i continua després del part. Les hormones capgiren sovint el seu estat d’ànim a banda que la responsabilitat de tenir un infant petit en els seus braços la pot aclaparar.

Per altra banda, el pare ( o la mare no gestant, en cas de parelles homosexuals) passa a un segon pla ja que la mare passa la major part del temps amb el nadó i pot sentir que no rep l’atenció d’abans o que no sap massa bé com ajudar, quin és el seu paper…

A més cal afegir l’efecte “cansament” d’ambdós: nits sense dormir o dormint poc, més feina, manca de temps per parlar amb la parella, etc.

A tot això se li suma el dol per la pèrdua de la vida anterior, per la pèrdua de la vida que es feia abans com a parella, amb els amics…

És molt probable que en aquesta situació puguin sorgir discussions o malentesos…

Què podem fer per millorar aquesta situació?

  • Preparar-se: Parleu abans de que neixi de com ho fareu, com us organitzareu (si algú de la família us ajudarà en la criança, qui farà el menjar els primers dies, la neteja…). Hi haurà coses que no les podreu preveure i haureu d’improvisar… però hi haurà altres qüestions que les podeu deixar parlades. Això us ajudarà.
  • Informeu-vos sobre el que implica l’embaràs, el part, la lactància… en relació als canvis que afecten a la mare gestant. Si esteu informats després no us vindrà de nou i podreu entendre el que va succeint dia a dia.
  • Plantegeu-vos-ho com un repte de família. Es tracta d’una etapa que anirà passant mica en mica, tot i que cal preveure que durant els tres primers anys de l’infant sobretot, tindreu més feina!!
  • Parleu molt entre vosaltres i intenteu viure els canvis en positiu. Els canvis són inevitables, per tant procureu ser sincers amb l’altre i verbalitzeu tot el que us preocupa. Les solucions arriben més ràpidament si les busquem entre dos o almenys compartim junts la càrrega.
  • Busqueu moments per estar amb la parella. Encara que es tracti d’una petita estona, està bé cuidar-ho. Mireu alguna pel·lícula junts, aneu a prendre un cafè mentre el nadó es queda amb l’avi o l’àvia… Possiblement la vida sexual es vegi alterada però això no vol dir que no us pugueu mostrar afecte. Busqueu el contacte, digueu-li a la vostra parella que l’estimeu… Passats uns mesos segurament podreu reprendre la vostra vida sexual on la vàreu deixar. Ànims!!
  • Organitzeu-vos per tenir cadascun un espai per fer allò que us agrada. Quedar amb els amics, fer esport, fer-vos un massatge…

El fet de tenir un fill és un moment màgic, segur que no viureu res semblant… Per altra banda és esgotador, sobretot els primers mesos. Cuideu-vos i cuideu a l’altre i ja veureu que després fins i tot ho recordareu amb nostàlgia.

La caixa de cançons

Als infants els agrada molt la música i sovint volen cantar les cançons que diàriament senten a l’escola i a casa. Una manera de fer-ho més màgic i interactiu, pels infants més petits, és confeccionar a casa una caixa de cançons. Nosaltres a l’escola en tenim fetes unes quantes i és un recurs que agrada molt als nens i nenes.

Com ho heu de fer? Doncs ho podeu fer de dues maneres:

Caixes amb elements a dintre

Si voleu fer aquesta modalitat us caldrà anar a buscar caixetes petites i diferents a algun lloc. Un cop les tingueu, poseu a dintre de cadascuna algun element característic que simbolitzi la cançó. Per exemple: si voleu cantar “Cargol treu banya” doncs hi haureu de posar una closca de cargol, o si voleu cantar “La lluna i la pruna” doncs podeu posar-hi la lluna, o un ninot petit amb faldilla i un mocador al cap per representar la canço de “La castanyera”….

Podeu pensar en infinitats de cançons i diferents objectes per posar-hi a dintre.

Als nens i nenes els hi agrada molt endevinar que s’hi amaga a dintre… i quan ho feu vàries vegades veureu que seran capaços d’identificar la cançó només veient la caixa.

Objectes de feltre

L’altra modalitat consisteix en fer amb feltre el que volgueu representar de cada cançó. Podeu posar-los tots a dintre d’una caixa i anar-los traient d’un en un.

També podeu confeccionar un guà de feltre per vosaltres i un altre per l’infant per tal d’enganxar les imatges de feltre on prèviament hi haureu posat un tros de “velcro” adhesiu. Així l’infant podrà tenir la cançó a la mà!!

Animeu-vos, els vostres fills i filles us ho agrairan!!

Preinscripció escolar

Del 10 al 21 de maig ja podeu fer la preinscripció a l’escola bressol pel curs 2021-2022.

Enguany la preinscripció es farà per via telemàtica preferentment, tot i així per aquelles persones que tinguin dificultats o vulguin fer la preinscripció presencialment poden adreçar-se al SIAC amb cita prèvia. En el següent enllaç teniu tota la infomació necessària:

Repte 11

FEM RAMPES!!

El repte que us proposem a continuació és ben senzill. Per realitzar-lo caldrà que busqueu materials que us serveixin de rampes. És a dir, bases amb forma de pendent. Podeu utilitzar diferents materials i també podeu jugar amb les diferents pendents (més, o menys inclinades) o amb els diferents materials amb els que podeu folrar les rampes perquè facin fricció i costi més de fer lliscar els objectes. Aquí us deixem una proposta de bases inclinades que podeu utilitzar:

També us caldrà material per fer rodolar per les rampes. Podeu buscar materials que llisquin per la rampa i d’altres que no ho facin.

Pels infants més grans podeu deixar que ells busquin tot el material per fer el repte i així els ajudem a fer-se preguntes i a buscar hipòtesis. Algunes de les preguntes que podeu fer als infants per tal que investiguin són:

Quins objectes cauran rodant per la pendent? I quins no?

Si inclinem més la rampa què passa amb els objectes? Van més ràpid o més a poc a poc?

Què passa si les rampes no són llises, com llisquen els materials?

Proveu-ho i ja veureu el resultat!!